Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Wednesday, April 8, 2015

Donut Gebu

Assalamualaikum..salam 1 Malaysia..
Tapi sekarang ni ada salam baru...Salam 1 GST! Walau apa pun pandangan orang ramai terhadap pelaksanaan GST di Malaysia, selagi kaki berpijak di bumi tanah melayu ini, hidup tetap harus diteruskan!

Blog ini sudah tenggelam timbul sekarang ni. Sabar lah lagi 2 1/2 tahun Insya Allah habis lah pengajian mieza..doakan saya!

Bukan tak memasak..memang boleh dikatakan setiap hari memasak..tapi tak sempat nak bergambar sebab dalam kepala ini sangat banyak kerja-kerja especially yang berkaitan dengan pengajian yang terpaksa didahulukan. Terkadang cemburu juga bila kawan-kawan update blog dengan masakan yang sangat mengancam...meleleh air liur ku....


Petang semalam sempat juga mieza menguli donut untuk minum petang keluarga..kesian juga bila terpaksa hidangkan air panas dengan biskut Jacob je kat suami bila dia balik kerja..lagi pun mendonut ni tidak lah mengambil masa yang lama...cuma uli (pakai mesin)..biar dia naik...dan kemudian bentukkan berbentuk cincin...sementara menunggu dia naik (selalunya sejam hingga sejam setengah) boleh la mieza menelaah...


Bila mieza poskan gambar donut ni di FB semalam ada a few of my friends yang minta resepi. Jadi untuk menyenangkan semua orang merujuknya, termasuklah diri saya sendiri sebagai rujukan pada masa hadapan terpaksalah mieza luangkan masa menulis coretan di blog ni hari ni. Donut ni sangat gebu..sedap...anak-anak pun suka..siap bawa bekal ke sekolah lagi pagi ni...resepi Chef Wan sebenarnya..


DONUT

Bahan A:
1 paket yis serbuk (11 gm)
1 sudu kecil gula
1/4 cawan air suam

Bahan B:
3 cawan tepung gandum
4 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam
3 sudu besar susu tepung
1 biji telur
1/2 cawan air
2 sudu besar mentega

Bahan C:
Minyak untuk menggoreng
Gula kastor/ Gula icing

Cara-cara:
1. Satukan bahan A di dalam bekas dan biarkan hingga berbuih. Dalam 2-3 minit. Jika ia berbuih bermaksud yisnya aktif dan tidak mati.
2. Di dalam bekas pengadun satukan tepung, gula, garam dan susu tepung. Gaul rata.
3. Buatkan lubang ditengah-tengah adunan tepung dan pecahkan telur, masukkan mentega dan juga bahan A yang telah aktif.
4. Putar adunan dengan menggunakan 'hook' pengadun. Macam dalam gambar ni..Putar hingga semua bahan bergaul rata.


5. Masukkan air (1/2 cawan) sedikit demi sedikit sambil adunan diputar. Tak perlu habiskan air jika adunan sudah tidak melekat pada mangkuk. Atau boleh juga ditambah air jika adunan terlalu kental. Ini bergantung kepada jenis tepung yang digunakan. Selalunya 1/2 cawan hingga 3/4 cawan air memadai.
6. Teruskan memutar selama 5-7 minit. Boleh juga diuli dengan tangan. Tapi takut timbul muscle nanti!
7. Keluarkan mangkuk dari pengisar dan tumbuk-tumbuk adunan dan bentukkan satu bola besar. Tutup mangkuk dengan tuala bersih dan rehatkan selama sejam hingga sejam setengah atau hingga adunan naik dua kali ganda.


8. Bila adunan sudah naik, keluarkan adunan dan canaikan di atas papan pencanai yang ditabur sedikit tepung. Tujuannya supaya doh tak melekat. Canaikan setebal 1/2 inci dan tekapkan dengan acuan donut hingga habis.
9. Susun donut di atas loyang yang telah ditabur sedikit tepung. Rehatkan doh donut selama 1/2 jam.
10. Panaskan minyak. Goreng donut di dalam minyak secara terendam hingga keperangan. (Sekejap je tau goreng donut ni). Balik-balikkan donut semasa menggoreng. Angkat dan toskan.
11. Donut hendaklah disalut gula semasa ia masih panas. Jika ia dah sejuk gula tak akan melekat. Ambil satu plastik bersih. Masukkan 5-6 sudu besar gula kastor/gula icing ke dalam plastik. Kemudian masukkan donut yang masih panas-panas ke dalam plastik yang berisi gula dan goncangkan. Kaedah salutan gula ini adalah lebih cepat dan lebih bersih, gula tak berterabur.


Senang je kan? Nampak je arahan macam panjang..tapi sebenarnya senang sangat...

Selamat mencuba :)

10 comments:

TY said...

The donuts look tasty

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

bn said...

sterling silver rings
silver jewelry
sterling silver jewelry
silver rings
sterling silver rings
silver jewelry
sterling silver jewelry
silver rings
casquette ralph lauren
polo ralph lauren pas cher
chemise ralph lauren
pull ralph lauren
polo ralph lauren femme
doudoune ralph lauren
veste ralph lauren
chaussure ralph lauren
ralph lauren femme
ralph lauren home
ralph lauren soldes
ralph lauren paris
polo ralph lauren homme
short ralph lauren
doudoune ralph lauren homme
veste ralph lauren homme
t shirt ralph lauren
short de bain ralph lauren
survetement ralph lauren
chemise ralph lauren femme
bonnet ralph lauren
sweat ralph lauren
tee shirt ralph lauren

chenyingying9539 9539 said...

2015-7-21chenyingying9539
louis vuitton
michael kors
cheap lebron james shoes
cheap ray bans
tory burch handbags
louis vuitton uk outlet
polo ralph lauren
insanity workout
michael kors outlet
soccer jerseys
michael kors outlet
louis vuitton outlet
michael kors uk
new jordans
ray ban uk
running warehouse
michael kors uk
jordan 3
louis vuitton handbags
chanel handbags
ray ban eyeglasses
dior outlet
jordans 9
fitflops outlet
coach outlet
jordan 6 retro
coach outlet store online
michael kors outlet
lebron 11
michael kors handbags

oakleyses said...

louis vuitton outlet stores, nike free, louboutin shoes, cheap uggs, longchamp handbags, oakley sunglasses cheap, ugg boots clearance, louis vuitton, nike shoes, ugg outlet, cheap oakley sunglasses, tiffany and co, tory burch outlet, jordan shoes, christian louboutin, prada outlet, oakley sunglasses, michael kors outlet, polo ralph lauren, air max, louis vuitton handbags, prada handbags, michael kors outlet, uggs outlet, oakley sunglasses, polo ralph lauren outlet, uggs, longchamp outlet, michael kors outlet, kate spade outlet, replica watches, rolex watches, louis vuitton outlet, air max, longchamp handbags, michael kors outlet, oakley sunglasses, michael kors outlet online sale, ray ban sunglasses, burberry outlet, louboutin, chanel handbags, ray ban sunglasses, louboutin outlet, michael kors outlet, louis vuitton outlet, burberry outlet, ray ban sunglasses

oakleyses said...

ray ban sunglasses, michael kors, nike air force, longchamp, oakley pas cher, coach outlet, north face, air jordan, coach purses, hollister, replica handbags, michael kors uk, hogan outlet, nike tn, north face, converse pas cher, polo ralph lauren, air max, air max pas cher, michael kors pas cher, sac guess, kate spade handbags, new balance pas cher, nike roshe, air max, true religion jeans, hollister, coach outlet store online, true religion outlet, ralph lauren, vanessa bruno, true religion jeans, nike free, abercrombie and fitch, polo lacoste, michael kors outlet, vans pas cher, ray ban pas cher, louboutin, nike blazer, timberland, nike air max, nike free pas cher, sac longchamp pas cher, nike roshe run pas cher, sac burberry, mulberry, sac hermes, lululemon outlet online

oakleyses said...

mont blanc, asics running shoes, ipad cases, ferragamo shoes, instyler, giuseppe zanotti, north face outlet, iphone 5s cases, baseball bats, lululemon outlet, iphone cases, birkin bag, vans shoes, herve leger, new balance shoes, nike huaraches, insanity workout, p90x, oakley, soccer jerseys, valentino shoes, nfl jerseys, wedding dresses, iphone 6s cases, soccer shoes, timberland boots, north face jackets, mac cosmetics, jimmy choo outlet, nike trainers, mcm handbags, reebok outlet, iphone 6 plus cases, iphone 6 cases, babyliss pro, air max, louboutin, beats by dre, ralph lauren, hollister, chi flat iron, hollister clothing store, nike roshe run, ghd, iphone 6s plus cases, abercrombie and fitch, bottega veneta, s6 case, celine handbags, longchamp

oakleyses said...

vans, canada goose jackets, pandora charms, moncler, pandora charms, rolex watches, toms shoes, moncler, moncler, moncler, louis vuitton, swarovski, ugg, wedding dresses, moncler outlet, moncler, thomas sabo, karen millen, converse, sac louis vuitton, abercrombie, supra shoes, juicy couture outlet, barbour, barbour, hollister, ugg, ray ban, ugg, pandora jewelry, converse shoes, air max, swarovski crystal, gucci, juicy couture, canada goose uk, canada goose, pandora jewelry, moncler, links of london, sac louis vuitton, canada goose, marc jacobs, louis vuitton uk, ugg boots, canada goose, coach outlet store online, louis vuitton, canada goose, ugg pas cher, montre homme, sac lancel, canada goose

chenlina said...

chenlina20160303
fitflops sale clearance
gucci handbags
jordan concords
adidas superstars
coach outlet
abercrombie outlet
louis vuitton outlet
coach outlet store online
louis vuitton outlet
oakley sunglasses
louis vuitton
mihchael kors outlet online
louis vuitton handbags
canada goose jackets
louis vuitton outlet stores
michael kors uk
chanel bags
hollister outlet
louis vuitton purses
oakley sunglasses
north face outlet
cheap jordans
louis vuitton handbags
air max 95
oakley sunglasses
louis vuitton bags
louis vuitton outlet
abercrombie & fitch
cheap uggs
louis vuitton handbags
louboutin pas cher
marc jacobs handbags
polo outlet
ugg boots sale
louis vuitton
micheael kors outlet store
coach outlet
true religion outlet
jordans for sale
true religion outlet
as

艾丰 said...

jianbin1118
tory burch outlet
ferragamo outlet
nike outlet store online
ugg outlet
prada outlet
fitflop clearance
nike air force 1
foamposite shoes
converse shoes sale
mac cosmetics

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...