Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Friday, October 12, 2012

Gulai Darat Siput Sedut

Dulu-dulu masa mieza kecik kecik mieza selalu teman arwah nenek ke sungai yang terletak kat bakang umah nenek..Sungai Kelantan....cantik sungai tu..mieza suka....pemandangannya pun cantik..sejak arwah nenek dan atok meninggal, umah tu pun dah dirobohkan mieza tak lagi ke sungai tu...dah hampir 15 tahun mieza tak ke sana..dulu mieza ke sana dengan nenek sambil teman nenek cari siput sedut...siput sedut sungai rupanya lain sikit dari yang ni...bentuknya lebih bulat..yang ini macam lonjong sikit...dan rasanya juga lagi lemak....pada selera mieza...

Banyak siput sedut kat sungai tu...kami cari dan simpan dalam baldi...arwah nenek kata siput sedut yang ditangkap elok direndam dalam air bersih semalam...setia 2-3 jam ditukarkan airnya supaya siput-siput tu muntahkan semua lumpur yang ada dalam badannya...barulah baunya tidak begitu kuat...mieza cuci siput ni dengan menggunakan daun salam, air asam jawa dan limau kasturi...insyaAllah bau lumpurnya tidak teruk sangat...

Bila disimpan dalam baldi atau besen yang berisi air jangan lupa untuk tutup muka baldi/besen tersebut....kalau tidak siput tu akan kuar merayap-rayap hahahah


Terliur pula mieza bila teringatkan siput...terus ajak suami ke market...selalu yang dijual di kedai kedai makan siput sedut ni dimasak cili api...tapi mieza lagi suka digulai darat...resepi arwah nenek...


GULA DARAT SIPUT SEDUT
Recipe & source: Mieza @ WAWMC

Bahan-bahan:
2 paket siput sedut - 1 paket harga RM5 kalau di Tg Malim ni
200 gm santan pekat
Air secukupnya untuk dijadikan kuah
6-7 tangkai daun kesum
2 batang serai - ketuk
3 keping asam keping
1 sb kerisik

Bahan tumbuk:
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 cm kunyit hidup
4-5 biji cili kering
1/2 inci lengkuas
1 sk biji ketumbar


Cara-cara:

1. Siput dicuci dan dipotong sedikit bahagian hujungnya.
2. Satukan semua bahan ke dalam periuk dan masak hingga mendidih.
3. Rasakan garam dan gula.
4. Hidangkan dengan nasi putih.

10 comments:

Cheq Sue said...

ni kalau tak silap cheq sue orang panggil siput belitong kan... hari tu ada nampak kat tesco tak dibelinya pulak. sesekali dapat sedut siput ni memang masyuk la kan mieza..

sudipVSsenduk said...

letih nak memotong muncung siput ni, tapi bila makan... peeeergh!

Amie said...

Assalamualaikum Mieza cayang....
cerita pasal siput sedut sungai ni, entah berapa puluh tahun kak Amie tak merasanya lagi, dulu kalau dapat dari sungai memang jenuh potong ekor, masak sebelanga, tak kira masak asam pedas dengan batang keladi ke, masak lemak ke... lepas tu ramai2 nyonyot sedut...adeeehhhh nostalgia!

Uda said...

Assalamualaikum....masak lemak sedap ni....tp saya tak makan siput, makan sayur keladinya je...hehehe

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Tak pernah makan siput sedut...tapi masak lemak is my fav!!! :)

chenlina said...

chenlina20160303
kobe 9
mont blanc legend
ralph lauren uk
nike huarache
kobe 11
michael kors outlet online
oakley vault
lebron 13
gucci outlet
ray bans
tod's shoes
ugg boots
michael kors handbags
micheael kors outlet
abercrombie outlet
toms shoes
coach outlet store online
cheap jordans
polo ralph lauren
coach outlet
michael kors outlet online
air jordans
coach outlet
hollister shirts
abercrombie and fitch new york
supra shoes
michael kors outlet
prada handbags
ugg boots outlet
coach factory outlet
ray ban sunglasses
tory burch handbags
kids lebron shoes
ugg outlett
burberry scarf
coach factory
coach factory outlet
michael kors outlet
coach factory outlet
canada goose outlet
as

Qing Cai said...

longchamp pliage
ralph lauren uk
nba jerseys
toms outlet
hollister clothing store
oakley sunglasses
beats by dr dre
michael kors outlet
louis vuitton handbags outlet
michael kors outlet
tiffany jewellery
ferragamo shoes
ralph lauren shirts
fitflops uk
michael kors factory store
coach handbags outlet
true religion sale
ray-ban sunglasses
ferragamo shoes
adidas shoes
michael kors handbags
oakley sunglasses wholesale
mulberry handbags
ralph lauren pas cher
ralph lauren
lululemon uk
louis vuitton outlet online
swarovski jewelry
hollister shirts
mbt shoes outlet
nike huarache
nfl jerseys
fitflops sale clearance
tiffany and co
prada sneakers
20160608caihuali

John said...

michael kors handbags
cheap oakley sunglasses
coach outlet online
ray ban sunglasses
cheap ray bans
true religion jeans outlet
gucci outlet online
nike cortez
nike free run flyknit
adidas supercolor
cheap jordan shoes
air max 90 black
canada goose sale
nike air max uk
adidas superstar
jimmy choo shoes
coach outlet store online
michael kors handbags
burberry handbags
nmd adidas
vans shoes
true religion sale
tory burch outlet online
mizuno running shoes
polo ralph lauren outlet
polo ralph lauren outlet online
hollister clothing store
michael kors outlet online
ray ban sunglasses
louis vuitton pas cher
coach outlet
birkenstock shoes
canada goose uk
2016723yuanyuan

chenlina said...

louis vuitton handbags
coach outlet
louis vuitton handbags
michael kors outlet
vans shoes outlet
michael kors handbags
burberry outlet online
tods shoes
louis vuitton
toms shoes
coach outlet
coach outlet online
nfl jerseys wholesale
gucci handbags
louis vuitton
insanity workout
air jordan pas cher
true religion
ralph lauren outlet
ghd flat iron
north face outlet
kate spade
coach outlet
adidas yeezy
adidas nmd
louis vuitton outlet
ralph lauren outlet
jordan retro 3
louis vuitton bags
polo ralph lauren
fake watches
coach outlet store online
oakley sunglasses
coach outlet
michael kors
louis vuitton handbags
coach factory outlet
louis vuitton outlet
tory burch outlet
christian louboutin shoes
chenlina20160803

Unknown said...

ugg boots
hollister clothing
ray ban sunglasses
basketball shoes
fitflops sale
michael kors outlet store
cheap uggs
air max 90
michael kors outlet
nike outlet store online
christian louboutin shoes
north face jacket
nike roshe
hermes birkin
kobe shoes
ugg boots sale
prada sneakers
ugg outlet
ugg boots
true religion outlet
cazal sunglasses
abercrombie and fitch
oakley sunglasses wholesale
gucci outlet online
louis vuitton
ralph lauren outlet
kate spade uk
coach outlet store
tory burch outlet
cheap ugg boots
tiffany outlet
the north face jackets
coach outlet online
chicago blackhawks
lebron james shoes
chanyuan0910

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...