Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Thursday, August 16, 2012

Black Pepper Sliced Beef

Assalamualaikum..wah wahhhh dah berkemas-kemas nak balik kampung ke tu? Ke dah sampai pun ke kampung?Jalan jam tak? Harap-harap perjalanan semua lancar la ye..

InsyaAllah mieza akan balik kampung juga..cuma lambat sikit..hari ni mieza postkan anak mieza yang tengah si Wawa tu balik kampung dulu ikut auntie dia...happy la dia dapat jumpa nenek dia awal...tapi mieza yang kerinduan...esok mieza masih lagi bekerja..lepas kerja baru lah boleh bertolak balik..tak sabar!


Mood nak masak pun tak ada sebab tak cukup ahli keluarga..ini pun may be entry terakhir sebelum raya...suami kata makan je la kat luar...malas pula mieza sebab masih ada lagi bahan dalam freezer tu elok lah dihabiskan sebelum balik kampung...esok ok lah kalau nak ebrbuka kat luar sebab nak cepat balik kampung...black pepper beef ni mieza masak semalam..alhamdulillah sedap sangat!
Tak mau dah bebel banyak-banyak sebab tengah syahdu nak raya hahahha jom tengok resepi..

BLACK PEPPER SLICED BEEF
Recipe & Source: Mieza @ WAWMC

300 gm daging patang - potong nipis
1 sk serbuk lada hitam
Garam secukup rasa
4 ulas bawang putih
1 inci halia
4 sb sos lada hitam
1 sb kicap manis
1 biji bawangg besar - potong bulat
Sedikit cili benggala merah dan hijau - potong
3 sb minyak utuk menumis
Kacang pea - jika suka

Cara-cara:

1. Cuci daging sampai bersih dan perap dengan garam dan serbuk lada hitam selama 15 minit.
2. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng hingga daging masak dan empuk. boleh masukkan sedikit air jika perlu untuk melembutkan daging.
3. Sementara menunggu daging empuk, kisar/tumbuk bawang putih dan halia hingga lumat.
4. Bila daging dah empuk, masukkan bahan kisar ke dalam daging dan kacau hingga wangi.
5. Kemudian masukkan  sos lada hitam dan kicap serta sedikit air jika kuah terlalu pekat.
6. Akhir sekali masukkan bawang, cili benggala dan kacang pea. Masak hingga bawang dan cili benggala layu dan kacang empuk.
7. Rasakan masin dan manis. Sedia untuk dihidang



Ini pula kerabu kegemaran encik suami...Kerabu Daun Selom dan Ikan Salmon...sedap katanya...dalam banyak-banyak kerabu, kerabu yang ini yang jadi kegemaran dia hingga kerap sangat suruh buat...resepinya boleh rujuk kat SINI..

4 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam Mieza.Salam lebaran.Selamat Hari Raya,Maaf zahir Batin ya.Hati2 dijalan raya ya.

zila norazila said...

salam syg mieza
selamat hari raya ..smoga selamat selamat pulang ke kg:)daging tu sedapp:)

sudipVSsenduk said...

presentation A++!! mengiurkan

IXORAROXI said...

Assalamualaikum Mieza
Salam Aidilfitri buat Mieza sekeluarga

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...