Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Saturday, July 7, 2012

Nasi Raja Semayam

Assalamualaikum...salam malam sabtu..
Dah dinner? Makan apa tu malam ni? Hari ni mieza mencuba resepi baru...masih lagi dari Majalah Keluarga keluaran Jun 2012..memang berbaloi beli magazine tu bulan ni...banyak resepi menarik didalamnya..semua-semuanya sedap belaka...rasa macam nak cuba semua sekali..tapi apa boleh buat..masa tak mengizinkan..mieza hanya masak di hujung minggu saja..kalau hari kerja memang tak masak sangat..kalau masak pun buat sandwich atau masak cucur je..sebab semua dah kekenyangan...kalau teringin nak makan berat pun hubby banyak ajak makan kat luar...katanya sian kat mieza balik kerja dah penat, pastu nak masak lagi...kekadang  nak siapkan tempahan lagi...hatta nak lepak depan tv pun tak sempat..TQ laling sebab memahami...alhamdulillah dikurniakan Allah suami yang baik...



Komen mieza pasal nasi...sedap sangat...hubby pun kata sedap...daun kari tu yang tu buat nasi tu sangat wangi...kalau ikut respei asal ada letak gajus..tapi mieza terpaksa omit kekacang sebab hubby tak leh makan kekacang..mieza ganti dengan bell pepper merah dan kuning untuk tambah kaler pada nasi..baru la cun sikit kan heheheheh



NASI RAJA SEMAYAM
Recipe : Majalah Keluarga Jun 2012 ms 224
Source and tested by : Mieza @ WAWMC

1.5 beras basmathi - mieza masak 3 pot je untuk family mieza
30 gm minyak sapi
10 gm margerin - mieza guna butter
20 gm bawang merah dipotong 4
1 batang serai diketuk
25 gm campuran rempah 4 sekawan (bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga cengkih)
20 gm pati tomato
30 ml susu cair
1 sb rempah beriani
1 st serbuk ketumbar
1 liter air
Garam dan Gula secukup rasa

Mieza tambah:
3 tangkai daun kari
6 ulas bawang merah yang dihirs
Bell pepper merah dan kuning yang didadu





Cara-caranya:

1. Cuci beras dan rendam sekitar 20 minit dan toskan.
2. Panaskan minyak sapi dan margerin, kemudian tumiskan 4 sekawan diikuti bawang, serai, dan pati tomato.
3. kacau sehingga sedikit garing. Masukkan susu cair diikuti dengan serbuk rempah beriani dan serbuk ketumbar.
4. Masukkan beras dan campurkan dengan adunan di atas. Masukkan air dan bahan perasa. Masak nasi hingga masak.
5. Bila nasi masah, gaulkan dengan bawang dan daun kari yang digoreng garing dan juga hirisan bell pepper. Boleh juga ditabur dengan gajus panggang dan daun bawang. Hidangkan dengan lauk kegemaran.


Selamat Mencuba

5 comments:

Amie said...

Oooo gitu ceritanya nasi raja semayam... patutlah, memang sedap tu Mieza! Warna-warninya tu buat tambah meriah!

Coach Factory said...

ray ban sunglasses, air max, true religion jeans, michael kors, tory burch outlet, true religion, chanel handbags, nike free, nike air max, gucci outlet, michael kors, michael kors outlet, ray ban sunglasses, tiffany and co, nike air max, coach factory outlet, jordan shoes, coach purses, true religion outlet, burberry outlet online, nike shoes, oakley sunglasses, louboutin, prada handbags, louis vuitton, louis vuitton handbags, ray ban, coach outlet store, polo ralph lauren, burberry outlet online, coach factory, oakley sunglasses, prada outlet, oakley sunglasses, kate spade outlet, air jordan, longchamp outlet, nike free, ralph lauren, polo ralph lauren outlet, oakley sunglasses, michael kors outlet, toms shoes, louis vuitton outlet online, longchamp, louboutin, oakley sunglasses, air max, coach outlet

Coach Factory said...

p90x, mont blanc, lancel, air max, louis vuitton, wedding dresses, herve leger, beats by dre, ralph lauren, nfl jerseys, marc jacobs, burberry, ferragamo shoes, ghd, nike free, mulberry, chi flat iron, converse shoes, asics, insanity, louis vuitton, valentino shoes, soccer shoes, ugg boots, ray ban pas cher, yoga pants, vans, juicy couture outlet, michael kors, hermes, hogan, soccer jerseys, reebok outlet, nike air max, lululemon, jimmy choo, karen millen, timberland, bottega veneta, oakley pas cher, north face outlet, montre pas cher, supra shoes, hollister, new balance shoes, birkin bag, celine handbags, rolex watches, abercrombie and fitch, mcm handbags

Coach Factory said...

canada goose, oakley sunglasses outlet, oakley vault, oakley outlet, oakley sunglasses outlet, oakley vault, oakley outlet, cheap sunglasses, cheap oakley sunglasses, cheap sunglasses, ugg, gucci, canada goose outlet, oakley sunglasses cheap, ugg boots, cheap oakley sunglasses, oakley sunglasses cheap, tn pas cher, canada goose, ralph lauren, oakley sunglasses outlet, oakley sunglasses outlet, moncler, oakley vault, ray ban, oakley sunglasses cheap, cheap oakley sunglasses, oakley vault, oakley sunglasses cheap, cheap sunglasses, oakley sunglasses cheap, moncler outlet, moncler, ugg boots, oakley outlet, cheap sunglasses, moncler, cheap oakley sunglasses, oakley outlet, canada goose, cheap sunglasses, oakley vault, canada goose, oakley, canada goose outlet, cheap oakley sunglasses, oakley sunglasses outlet, louboutin

Unknown said...

qihang0701soccer jerseys wholesale
replica watches
oakley sunglasses outlet
burberry sale
toms shoes
longchamp handbags
michael kors bags
chanel online shop
hollister clothing
nike tn
cheap ray ban sunglasses
coach outlet online
michael kors
oakley sunglasses discount
coach outlet
ralph lauren homme
kate spade
fitflops outlet
cheap snapbacks hats
jordan pas cher
coach outlet
christian louboutin sale
pandora charms
ray ban sunglasses
jordan shoes
oakley sunglasses
ray ban sunglasses
louboutin
air max 95
cheap true religion jeans
tory burch shoes
snabacks wholesale
ralph lauren uk
coach outlet
pandora outlet
ed hardy
kate spade outlet online
coach outlet store online
q

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...