Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Sunday, May 27, 2012

Nasi Goreng Kuning Ikan Masin dan Sotong Bunga Kacang Buncis..

Assalamualaikum...dah selamat sampai ke kampung...waaa jeles nya semua dah balik kampung...mesti ada macam-macam program untuk dibuat di kampung tu kan...yang pastinya tentu banyak jemputan kenduri kawin..student mieza juga ramai yang nak kawin cuti sekolah ni...buat semua bekas pelajar mieza yang menjemput mieza ke kenduri kawin mereka..mieza minta maaf tak dapat hadir kerana terpaksa balik kampung..dah 6 bulan tak jenguk emak di kampung..time cuti sekolah je la yang boleh balik pun memandangkan anak sulung mieza akan menghadapi UPSR dalam bulan 9 nanti...mieza ucapkan selamat pengantin baru..terima kasih atas jemputan..semoga berbahagia sentiasa aminnnnn...


 
Sesekali di hujung minggu terasa malas lak nak masak...bestnye kalau ada bibik hahaha...arah je suruh kupas dan potong apa yang patut..mieza just masak..then kerja cuci mencuci semua bibik buat..fullamaaakkkk heaven! Angan-angan je la...hubby memang tamau ada bibik..jadi secara otomatiknya kerja bibik itu adalah kerja kuuuu...cuba bayangkan..bibik indonesia perlu dibayar RM700 minimum untuk melakukan sejenis kerja je...hmmm banyak tu kita leh kumpul duit kalau kita juga dibayar gaji sebegitu oleh encik suami untuk setiap kerja yang kita lakukan..cuba bayangkan..memasak RM700, cuci pinggan RM700..basuh baju RM700, kemas umah RM700, pergi pasar RM700, hantar dan ambik anak from school RM700...dah berapa ribu tu? waaaa kaya kaya kaya hahahhaah

Hehehe berbalik kepada menu kita pagi ni...errr pagi semalam sebenarnya..baru nak tempek kat sini...semalam kebetulan ada nasi lebihan semalamnya yang masih elok..sayang lak kan kalau tak dimasak...kalau boleh memang ler nak ajak encik husband bekpes makan nasi kerabu kat stesen ketapi Tg Malim..tapi bila melihat nasi yang tidak bersalah tu, ku cancel kan niat nak bermalas-malas...keluarkan kuali dan tumbuk juga la apa yang patut untuk goreng nasi ni hehehe

NASI GORENG KUNING IKAN MASIN

Recipe & Source: Mieza @ WAWMC

1 mangkuk nasi semalan - leraikan
1 cawan isi ikan kurau atau ikan talang..ikan bilis tak aci tau
Sedikit minyak
Garam gula secukup rasa

Bahan tumbuk lumat
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
5-6 biji cili api
1 inci belacan
1 cm kunyit hidup


Hiasan
Hirisan daun bawang dan daun sup
Hirisan cili merah

Cara-cara:

1. Panaskan minyak dalam kuali. Goreng ikan isi ikan kurau hingga garing. Angkat dan ketepikan.
2. Sendukkan keluar minyak jika minyak terlalu banyak. Tinggalkan minyak lebihkurang 3 sudu besar shaja di dalam kuali, Tumis bahan tumbuk hingga garing dan wangi.
3. Masukkan nasi dan dikacau rata. Tak perlu masukkan kicap sebab ini nasi goreng kuning..tapi kalau suka boleh la juga dimasukkans sedikit.
4. Masukkan ikan kering yang telah digoreng dan kacau rata.
5. Masukkan garam dan gula..jangan terlalu banyak garam sebab ikan ekring dan belacan sudah masin. Kacau dan goreng seketika di atas dapur.
6. Sebelum diangkat masukkan bahan hiasan dan kacau rata. Angkat dan hidangkan



Peneman setia nasi goreng kuning ikan masin semalam ialah sotong goreng kunyit bersama kacang buncis..Kacang buncis tu dah lama tersedia dalam peti ais selalu tertangguh nak masak..risau takut-takut ia rosak..rasa membazir duit kalau terpaksa dibuang begitu aje..maka mieza gorengkan kacang buncis tersebut dengan sotong yang dipotong bunga...cantik pula bila dibuat bentuk bunga begini..anak-anak pun suka...kata nya cantik sotong mama buat macam ni..zup zap zup sotong hilang dulu...terpaksa la mama makan kacang tu sorang-sorang..pandai depa ni..


Cara nak buat bunga tu senang aje..lupa pula mieza nak ambik gambar step by step..potong sotong kepada 2-3 cm..kemudian potong kepada 5 kelopak tetapi jangan putus..bila goreng sotong berkenaan akan menjadi kelopak bunga...selamat mencuba!


No comments:

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...