Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Monday, May 14, 2012

Ayam Syahjahan

Assalamualaikum...
Nampak nama ayam tu..waa canggih gitu..macam nama pahlawan gitu..memula tengok macam pelik juga..sebab tak diceritakan dari mana datangnya nama ni..tapi resepinya mieza dapat dari buku resepi Asmah Laili - Mintak Ampun Sedapnya..memang tak rugi beli buku ni..banyak resepi baru yang nampak sedap..setakat hari dah 2 resepi mieza cuba dari buku tu dan kedua-dua alhamdulillah mieza suka!..Hubby pun kata ayam ni sedap...kawan-kawan pun boleh la mencubanya..mieza nampak kak ita Masam Manis pun dah buat..

Hari ni mieza tak boleh nak celoteh banyakk..sekarang dah jan 1.20 pm..jap lagi 1.40 kena jemput anak sulung mieza dari sekolah sebab hubby outstesen selama seminggu..waaa jenuh juga mieza bila hubby tak der..lepas ambik anak sekolah, terus nak kena masuk opis jam 2 pm sebab ada banyak benda yang pending..

Jom lah kita tengok resepinya..

AYAM SYAHJAHAN
Source : Buku Masakan Asmah Laili Minta Ampun Sedapnya....
Tested by; Mieza @ WAWMC

Bahan A
1 ekor ayam ~ mieza guna 1/2 sahaja
5 biji buah pelaga
3 cm kayu manis
5 biji bawang besar ~ didadu kecil
2 batang lada hijau ~ dibelah 2 jangan putus
2 sudu makan pes halia atau bawang putih ~ mieza letak dua-dua sekali
2 sudu makan pes tomato
3 biji tomato ~ didadu kecil
2 pokok daun ketumbar
1 gengam daun pudina
2 sudu makan rempah kari daging
1/4 cawan minyak ghee / minyak sapi
1/4 cawan minyak jagung
garam secukup rasa

Bahan B
1/4 cawan tairu
5 biji badam
5 biji gajus
1/4 sudu teh koma-koma
~ semua bahan di atas dikisar halus

Cara-cara:

1. Panaskan minyak jagung dan gorengkan ayam sehingga 3/4  masak. Angkat dan ketepikan.
2. Tambahkan minyak ghee kepada lebihan minyak gorengan ayam dan biarkan panas. Tumis buah pelaga dan kulit kayu manis hingga harum
3. Masukkan bawang yang telah didau dan lada hijau. Tumis lagi sehingga bawangnya kuning dan ladanya layu. Kacau setiap masa sebab bawang dadu cepat menguning
4. Masukkan pes halia atau pes bawang putih dan tumis hingga wangi
5. Masukkan pes tomato dan dan tumis selama 2-3 minit
6. Kemudian masukkan tomato dadu, daun ketumbar dan daun pudina. Tumis selama 10 minit
7. Sentiasa dikacau untuk membantu memecahkan tomato

Mieza dah cuba..kawan-kawan bila lagi? ^__^

7 comments:

Gee® said...

wah! mengancam.... sedapnyaaa

zila 4ever said...

sedappnya...ada lg x nie mieza?

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam dear.. wah sedapnya... melekat-lekat gravy kat celah ayam tu.. dapat calit sikit jadilah...

sudipVSsenduk said...

pes halia tu mcm mana ek? sama ke kalau halia tu kita hiris halus2?

sasha rahmat said...

wah nieza..tgk tajuk pun dh terliur..sedapp niii!!

Mieza said...

Kak Gee..
Selamat hari ibu...mengancam dan terancamkah kak? Aku yg diancam kak oiiii

Zila..
alaaa zila ni lambat lak sampai...dah cuci pinggan dah dear hahaha

Sha..
Kalau calit sikit mana mau cukup..kena banyak2 baru kenyang hahah

S-vs-S
pes halia tu ialah halia yang ditumbuk/giling lumat..sama dengan pes bwg putih..bila digiling lumat dipanggil pes...nnt S-vs-S cuba tau..

Shasha..
Masa mieza nampak tajuk tu mieza bukan aje terliur tp jatuh cinta terus..sbb namanya macam gagah sangat!

Wei Chen said...

QF0722
nike air max
nike air max
chicago blackhawks jersey
lebron james jersey
evening dresses
nike air max,nike roshe,nike huarache
oakley sunglasses
washington redskins jerseys
custom mlb jerseys
oklahoma city thunder jerseys
hermes bags
lebron 12
seahawks jersey
dwyane wade jersey
mizuno running
nike free run
michael kors outlet
mont blanc outlet
kate spade sale
chanel sunglasses
bottega veneta wallet
the north face
lebron shoes
air max 90
nike air max
philadelphia eagles jerseys

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...