Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Sunday, April 29, 2012

Pek Nga and Condensed Milk

Assalamualaikum...
Salam sayang salam hujung minggu..tapi esok  dah kena kerja....waaa menci! Rasa macam 2 hari seminggu cuti tak cukup laaaa...tapi rasa sonok juga sebab selasa cuti lagi...kita orang pompuan ni kepala asek pikir nak masak je kan..kekononnya mieza hari minggu nak kemas umah dan vacuum kereta sebab keta mieza tu fullamak dah macam tongkang pecah, sampah sarap penuh..lebih-lebih si kecil Umar suka sangat ramas biskut dalam keta...tapi akhirnya mieza dok masak je kat dapur...entah bila la nak cuti masak...kalau ada bibik sekalipun mieza tetap gak masak rasanya..cuma bibik jadi tukang cuci...tapi hubby tak suka bibik..katanya tak der privacy...jadi mieza la yang kena jadi bibik...cum semua sekali...huhuhu




Bangun tido pagi-pagi ni hubby kata..isy beshnyer kalau dapat makan pek nga...haaaa jangan tergelak tau dengar nama nya...ini kuih orang utara..cukup sedap..mak mentua mieza la yang kenalkan kat mieza..nama penuhnya 'tempek dalam belanga'..diringkaskan jadi pek nga...ekceli ia adalah lempeng kelapa...ramai yang suka makan cicah dengan kari ayam atau sambal bilis...tapi family mieza suka makan cicah dengan susu pekat manis..pek nga ni sangat sedap kalau menggunakan kelapa pandan..tapi kalau kelapa pandan tak der..bedal je la kelapa tak pandan pun heheheh...dan lagi satu...masa membancuh adunan pastikan kelapanya banyak..barulah terangkat!


Selalu kat kampung mak mentua mieza bakar menggunakan pan yang bersaiz besar..hari ni mieza bakar guna non-stick pan saiz 4 inci...



PEK NGA

Recipe:  Beloved Mother-In-Law
Source: Mieza @ WAWMC

Bahan A
2 cawan kelapa pandan di parut halus
1 1/4 cawan tepung
1/2 st garam
2 cawan air - atau secukupnya

Bahan B
2 helai daun daun pandan - disimpul
Sedikit minyak masak untuk melenser

Cara-cara:

1. Satukan semua bahan A dalam mangkuk. Kacau dengan menggunakan whisk hingga semua sebati. Sukatan air adalah subjektif bergantung kepada jenis tepung. Adunan pek nga tidak terlalu pekat. Lebih kurang macam nak buat lempeng gandum biasa.

2. Panaskan non-stick pan. Lenserkan minyak dengan menggunakan daun pandan.

3. Sendukkan adunan sebanyak 1 senduk dan dituangkan ke dalam pan..bakar dengan menggunakan api kecil hingga pek nga keperangan dan sedikit garing.

4. Ulang hingga adunan habis. Enak dimakan dengan sambal bilis atau kari ayam/daging atau hanya dicicah dengan susu pekat.

Makanan tradisi memang tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas!

3 comments:

Nuwairani Ismail said...

ini konfem nani tak penah makan lagi...lempeng kelapa pun tak penah makan.banyak makanan utara yang nani belum terai. sebab tak pernah lagi tinggal di belah2 utara.

Mieza said...

Nani..
memula makan mmg rasa pelik sbb tak pernah jumpa..lepas tu kan jadi suka sesgt..lebih2 lagi bila hubby sgt menggemari maka akak kena la belajar buat..tak susah pun nani sbb dia adalah lempeng biasa yang diletak kelapa parut..sedap sgt!

Anonymous said...

Awesome! Its genuinely amazing paragraph, I have got much clear
idea concerning from this post.
My site ... GFI Norte

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...