Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Thursday, October 6, 2011

Hinakah Makanan Semalam?



Entry Mieza pagi ni bukan pasal masakan...tapi masih bertopikkan makanan..semalam mieza sedih, geram, sakit hati semua ada..semuanya gara-gara makanan semalam..

Hari selasa lepas mieza tak masak..bila balik jer dari kerja hubby ajak pergi pasar malam sebab dia teringin nak mkn nasi lemak kukus kat pasar malam tu..kami beli 3 bungkus..satunya untuk mieza..oleh sebab terlalu penat mieza tidur tanpa makan nasi lemak tersebut..bila bangun tido di pagi rabu(semalam) mieza tengok nasi tu belum basi..maka mieza cakap kat suami nak bawa ke opis untuk breakfast..nasi lemak kukus tu lauknya ayam goreng rempah dan sambal kerangnya mieza bungkus dalam plastik asing..

Bila sampai dipejabat mieza makan bersama seorang rakan sekerja..perbualannya begini..

Dia: Beli kat mana tu nasi lemak tu? (beliau makan nasi lemak bungkus yg dibeli dikantin dan makan menggunakan sudu, mieza makan pakai tangan)

Mieza: Beli semalam kat pasar malam tp tk sempat nak makan, pg ni tgk elok lg tu yg bawa ke sini..nak buang sayang sebab elok lagi

Dia: (dengan angkuh) Saya kalau food semalam sy tk makan..saya buang aje.lebihan yg saya masak pun sy buang inikan pula kalau yang beli kat pasar malam macam ni..


MIeza terkedu..

Mieza: Habis tu kalau masak kat umah dan tak habis tak panaskan dan simpan untuk esok ke?

Dia: Tak..saya buang je..saya dan suami dan anak2 tk boleh makan makanan semalam..tak der selera..

Mieza: Saya bedal je janji tak basi (sambil gelak menahan sakit hati)

Tetiba mieza nak cedok sambal dan mieza tak der sudu..jadi mieza pinjam la sudu dia..

Dia: tu sambal semalam juga ke?

Mieza: Ye


Dia: (dengan tak suka) Hmmm tak per lah ambil je la sudu..saya pakai sudu lain..saya tak boleh nak makan dah kalau sudu tu dah terkena makanan semalam..

Ya Allahhhhhh..angkuhnya orang ni...mieza tak tahan sangat..lepas dia belah mieza menangis kat sorang kawan yang lain sebab mieza rasa macam terhina sangat makan nasi lemak semalam...dan mieza sedih sangat sebab wujudnya orang-orang yan g sombong sebegini di dalam dunia ini..Ya Allahh..mieza tak terkata dan hanya nangis jer..dan mieza janji tak nak makan semeja dengan dia lagi..

Yang mieza heran dia makan nasi lemak yang dia beli kat kantin..tidak kah dia terfikir bahawa sambal ikan bilis tu kemungkinan besar penjual tu masak malam semalam lagi? Peniaga, of coz la dia dah prepare apa yang tahan lama macam sambal tu dari malam lagi...

Lalu mieza terfikir, sekarang dia masih sihat dan berduit..boleh la buang begitu aja makanan lebihan semlam dan sanggup memandang jijik pada orang yang makan makanan semalam..seolah2 mieza ni makan makanan basi, atau makan makanan haram sampai sudu yang digunakan untuk mencedok sambal pun dia dah tak boleh nak pegang..tidak kah dia sedar bahawa semua yang kita ada pada hari ini adalah pemberian Allah SWT..sekiranya Allah nak bagi kita sakit dan tak lalu makan, maka masa itu kita akan rasa Ya Allah nikmatnya makan sekalipun food itu adalah lebihan semalam..Wallahu a'lam...semoga Allah menjaga hati mieza dari bersifat takbur dan angkuh...:((

kalau tengok gambar-gambar dibawah ni..mungkin kita akan rasa..beruntungnya aku..ada makanan walaupun lebihan semalam..

Adik kecil ini sangat dahaga hinggakan air kosong pun jadi..tak perlu sirap macam kita



Kalau Allah bg kita sakit dan tak lalu makan hingga jadi macam ni macam mana?



Orang ini sanggup kerja apa saja janji dapat duit untuk beli makanan



Kita tak perlu berbaris menunggu giliran begini untuk mendapatkan sepinggan nasi



Bagaimana kalau kita terpaksa meminta sedekah untuk beli nasi..masa ni makanan lebihan semalam pun sudah lebih dari cukup



Bila Allah dah tarik nikmak, air dalam baldi pun kita sanggup minum?



Atau makan makanan terbuang sebegini...



Lama mieza berfikir...dan mieza sangat sedih, kecil hati, marah, geram...tak tahu nak cakap apa...semoga Allah memberi petunjuk kepadanya..insyaAllah

Semua gambar adalah dari google

20 comments:

Kak Sam said...

Saya ni selagi makanan tu boleh dimakan saya akan makan. Tak nak membazir. Itu rezeki yang Allah bagi. Mieza abaikan je orang yang macam tu.

nuwairani ismail said...

ada jugak org terang-terangan mengaku begini ye..kalau makanan di restoran terutama kari mamak, sup ke, memang diorg dah masak berhari2 pon. lepas tu panaskan aje bila orang nak makan. makanan hotel pon sama. adik nani pernah keje di dapur hotel. dia cakap, kalau setakat bubur, lauk2 biasa tu memang dia buat frozen aje. bila nak hidang, baru dia panaskan balik. tak perlu nak angkuh dengan makanan yang semalam punya...org2 di hotel 5 bintang pon makan makanan yang berninggu2...huhuh.... Ya Allah, jauhilah kami dari sifat takabur, angkuh & bongkak...sabar jela ye kak mieza...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Mieza, saya pernah kawan ngan orang yang tak berapa biasa makan lefover, dia tak hina/tolak cuma cakap tak biasa jee...Dan dia juga tak pernah cakap tak akan makan..Kesian akak, saya dapat bayangkan apa perasaan akak, orang hina hidangan kita walau pun ia lefover...tak patut betul orang itew kan....

mama's princess said...

x patut la dia ckp mcm tuh.. bg saya, selagi mknan tu x basi, selagi tu la saya simpan utk dimkn. x yah mkn dgn org mcm tu lg ekk.. cian kakak kita nih.. huhuhu..

Amie said...

Assalam Mieza,
sedih Kak Amie baca cerita Mieza tu, sabar ajelah dik... agaknya dah memang perangai dia gitu. Kadang-kadang kita pun rasa sayang nak buang makan walaupun memang dah basi (kalau ada pelihara ayamitik boleh juga bagi kat mereka)

Tapi memang gayanya tu gaya sombong sangatlah... tak payahlah kawan dengan orang begitu lagi Mieza, tambah sakit hati nanti, ramai lagi kawan Mieza yang baik-baik dan berbudi yang boleh Mieza temui....

cik n0miey said...

amboi!!!dasyat sgt org nih ek kak mieza..terkejut nomiey baca..kalo nomi la kn,awl2 da sound blk kt die..hehe

nomiey pon mcm akak..mkn je selagi xbasi..kt cni,kdg2 yg expired pon nomi rembat gk..tmbh2 megi..hehe..alhamdulillah sihat lg skrg..^_^

btw,sori ek xsempat nk angkut lg award..tugasan die pnjg pulak..nnt ujung mggu nomi settle kn ek..tQ kak

inahar ali said...

salam mieza..sabor jelaa ngan owg cenggini..pearasan bagus tp sebenarnye sengkek ckp jek besar..akak dh selalu jumpa owg cenggini..xyah layan nnti kita yg sakit!! pttnye mieza basuh dia sekali psl sambal nasi lemak tuh..dh tentu2 conpemm tokeh masak malam tadinye!! tgk camner reaksi dia..ntah2 terus buang lam tongsampah dan2 tu gak..padan muka..huhuu!!

Mas said...

tiba2 mas rasa sebak baca n3 akak ni...
rasa sedih sangat dengan sikap kawan akak tu..
langsung tak menghargai makanan..
sedih dengan sifat takabur, angkuh dan bongkaknya...mudah2an dia diberi hidayah oleh Allah...
mas klu mknan tak habis, selagi tak basi, mas makan lagi...panaskan balik...rasa sayang pada makanan tu..
itu sebahagian rezeki yg Allah berikan pada kita...
akak tak perlu rasa terhina...
sesungguhnya rasa bangga sebab akak terhindar dari sifat2 syaitan yg angkuh, takabur dan bongkak tu...
mudah2an kita semua dijauhkan dari sifat2 terkeji tu...

Mieza said...

@ kak sam..betul kak..selagi boleh mkn kita makan..walaupun sebiji nasi itu rezeki juga...membazir satu hal..angkuh is another..

Mieza said...

@nani..TQ dik..org mcm ni wujud di mana2..cuma tak sangka bertemu jua akak dengan org begini..selalu akak cuma dgr cerita...moga menjadi pengajaran bg akak..Sama2 lah kita berdoa agar Allah jauhkan kita dari sifat sebegitu..Amin

Mieza said...

@sue..memang ada org yg tak makan leftover..tp jgn la menghina org lain yg makan..mcm ada sesetengah org tk makan tempoyak tp tidak pula dia jijik pd sudu bekas tempoyak atau budu..mcm2 manusia dlm dunia ni..semoga Allah dekatkan kita kepada yg baik2 je

Mieza said...

@ mama's princess..ye mama..akak dah janji tak akan makan dgn dia lagi..tp kalau akak sdg makan dan dia dtg join..akak akan ignore je dia..kalau dilayan nanti sakit hati..cukup lah sekali saja..

Mieza said...

@ kak amieeeee..rindunya nak dgr sora kak amie..mmg sombongkan kak..masyaAllah..istighfar mieza byk2...Allah nak sedarkan mieza tentang sahabat sorang ni..agar mieza lebih berhati2 di masa depan..

Mieza said...

@adik nomiey...tak boleh nak sound la nomiey..sebab terkedu..tak sangka akan diperkatakan begitu..lidah kelu sebab terkejut dan hairan...hahahaha

akak pun selalu rembat makanan yg dh expired..kekadang tu tarikh expired tu expected je..pandai2 la kita tgk..sbg contoh, cekelat..selagi tak tengik dah expired pun akak belasah je

Mieza said...

@ kak ina...ni first time mieza jumpa kak...selalu mieza jumpa jenis yg tak sudi mkn kat gerai biasa..nak mkn kat restoran besar je..wakakaka..mcm2 jenis org..tp yg buang makanan blm basi dan hina org makan makanan semalam ni br fes time jumpa..terus terkelu lidah tatau nak belasah apa..sakit hati sgt..nangis je huhuhu

Mieza said...

@ mas..masa menulis ni pun rasa sedih sgt rasanya mas..org sombong cenggini mmg sebenarnya dia ada penyakit hati..dia tak tenang selagi dia rasa org lain lebih dari dia..jadi untuk menaikkan dirinya di mata org len dia ckp la mcm tu..TQ mas atas nasihat..insyaAllah akak akan berkawan sekadar urusan ofis je..

Cheq Sue said...

assalamualaikum mieza... singgah sini baca coretan hati... eeeeeeeeeee ada jugak kan manusia macam tu...kalau saya xde hal nak makan yang semalam selagi elok, cuma kalau masak ni seorang makan memang cukup2 sekali hadap aje.
** x bersyukur betul 'dia' tu kan... sabar la ye...

salam perkenalan dr cheq sue

Mieza said...

@ che sue..selamat berkenalan..mmg dalam dunia ni byk jenis orang..semoga Allah mendekatkan kita dgn orang2 yg baik2 aja...

TQ sudi singgah di blog mieza..semoga ukhuwah kita berpanjangn :)

suzane said...

mieza....besyukur kita ALLAH tak jadikan kita seangkuh hamba itu...suzane selagi ok boleh makan ...dalam dunia nie ramai mnausia yang bersifat semakin angkuh...tangan yang ALLAH anugerahkan adalah sesuatu yang tak ternilai tapi kalau dia tak tahu menghargai biarkanlah dia dengan angkuh dan sombongnya...doa agar kita dijauhkan dengan sifat sombong dan angkuh..AMIN..may ALLAH bless you

Mieza said...

@suzane..TQ dear..insyaAllah berdoa selalu supaya Allah jauhkan dari sifat takbur sebegitu..pengalaman ni membuat mieza menjadi insaf tentang lapar dahaga orang lain..mieza berdoa agar Allah memberikan mieza rezeki yang lebih agar mieza boleh menjadi seorang pemberi..

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...