Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Friday, August 12, 2011

Roti Jala dan Kari Daging Kerisik - Iftar hari ke 12

Hari ni tekak ni tak rasa nak makan nasi lak..tapi kena gak masak nasi sebab hubby tak leh tak makan nasi..hari ni tekak ni rasa macam nak makan roti jala..kebetulan kari daging semalam ada lagi balance..balik je umah kul 6 tadi terus mieza menjala..sambil hubby dan anak-abak tolong tumbuk dan hiris apa yang patut untuk buat nasi goreng kerabu..time gini lah kalau nak tengok semua ahli rumah masuk dapur...sebab semua takut mama tak sempat masak untuk berbuka jadi semua rajin membantu..kalau time tak puasa, mama sorang je kat dapur..yang lain dengan aktiviti masing-masing..kalau macam ni baik puasa tetiap hari kan..ringan sikit tulang depa menolong hehehe



Ampunnnnnn...mieza tak pandai gulung roti jala..tak kemas hihihi...


Dulu mieza dah post dah resepi roti jala kat sini ..tapi mieza tak letak sukatan sebab main agak-agak jer..kali ni mieza sukat untuk tatapan pengunjung WAWMC yang mieza sayang semuanya..


ROTI JALA
Recipe & Source: Mieza @ WAWMC

1 1/2 cawan tepung gandum
1/4 sk serbuk kunyit
1 biji telur
Secubit garam
1 1/2 cawan air
1/2 cawan susu


Cara-caranya:


1. Masukkan semua bahan dalam blender dan diblend sebati. Kalau nak kacau pakai tangan pun boleh. Tapi aku nak cepat dan senang heheh.

2. Panaskan ceper atas dapur dan dileserkan minyak menggunakan daun pandan.

3. Tuangkan adunan roti jala ke dalam acuan dan dikiraikan di atas ceper panas tadi.

4. Bila sudah masak, gulungkan roti jala dan ketepikan. (mieza tak pandai gulung..tak cantik gitu ahakkksss) Ulang hingga adunan habis. Roti jala sedap dimakan bersama kari ayam atau daging atau kuzi ayam


Mieza makan dengan kari daging kerisik..resepi boleh rujuk sini..




7 comments:

nuwairani ismail said...

yummyyy! sedapnya kari daging tu...nani kalau makan roti jala dengan kari daging, rasa mcm tak hengat donia dh...sedapnya!

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mieza...
ok ler tu miza..akak nie x perna lg buat sndiri roti jala... beli jer selalu... kari daging tu nmpk sgt sedap tau mieza...

Amie said...

Miezaaaa,
bab makan roti jala ni, kak Amie suka makan bubuh kuah banyak-banyak,

kira menjadilah tu jala Mieza, kakak belum pernah buat tapi pernahlah tolong kakak ipar buat di kampung..

Mieza said...

@ nani..
kalau di kelantan nun mesti mau mkn dgn kuzi kan..dapnyerrrrr...tp kak meza malas nak wat kuzi jadi layan juga dengan kari daging atau kari ayam..tp akk tak reti gulung..buruk je kan ahakkksss

Mieza said...

@ kak diana..
ok ke kak..tak comey jer mieza tgk..org lain gulung kemas gitu hihihi..gasak la kan kak janji kenyang hehehe..

kari tu resepi turun temurun keluarga mieza..belajar dari mak :)

Mieza said...

@ kak amie..
kiranya akk ni suka kuah banjir la tu..ye la kalau kuah sikit kang rasa tawor je roti tu..kekadang kalau penyakit M datang mieza makan kari daging ni dengan lempeng je kak..pun sedap bangat hihii

Azila Azmi said...

kak miza, saya buat roti jala ni pakai mentega... ikutkan resipi akak yg ni, gantikan dgn susu la... yg lain lebih kurang sama la... cuma saya buat utk lebih kurang 40biji... tepung & air ganda 2 la... ni resipi saya: http://kongsiresipi.blogspot.com/2011/09/roti-jala-roti-kirai.html

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...