Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Friday, August 12, 2011

Bubur Pulut Hitam

Memenuhi permintaan anak gadis sulungku yang suka sangat-sangat dengan bubur pulut hitam..seronok tengok dia makan..mieza kurang suka bubur ni..pilihan mieza ialah bubur kacang hijau atau bubur jagung..emmmm sedapnya..apa-apa pun jom layan resepi..




BUBUR PULUT HITAM
Recipe & Source: Mieza @ WAWMC

Bahan-bahan:
1 cawan beras pulut hitam - rendam selaman 8 jam atau lebih
2 keping gula melaka - mieza guna saiz diameter 4 inci
Gula - secukup manisnya
1/2 sk garam
2 helai daun pandan - simpul
100 gm santan pekat
Air secukupnya

Cara-cara:

1. Toskan beras yang direndam dan rebus bersama daun pandan hingga beras pulut kembang.

2. Masukkan gula melaka, gula pasir dan garam dan masak hingga gula hancur.Tambah air jika perlu.

3. Masukkan santan pekat dan juga air secukupnya untuk kuah. Masak hingga mendidih.

4. Tutup api dan hidang.

9 comments:

inahar ali said...

miezaaaaaaaaa..daaaapnyer bubur pulut hitam nih..pos akak semangkuk..akak buka kt klinik rini..adoyaai!

Mieza said...

@ kak ina cayang..
siannya akak berbuka kat kinik ari ni..patient ramai ye kak? meh sini mieza share bubur ni meh..hari ni mieza cdg nk masak roti jala...insyaAllah kalau larat lps blk kerja nnt :)

Diana @ Melley Mey said...

mieza... memang sedap bubur pulut hitam.. dah lama gak akak x makan pulut hitam nie... teringin plak nak makan... sedapnyaaa

nuwairani ismail said...

aduh....dah lama tak merasa bubur pulut hitam air tangan mak...sedapnya... nk buat sendiri, semestinya MALAS dulu yg datang...hihih

Amie said...

hai dik Miezaaaa,
ooo..rupanya kena rendam 8 ham dulu ye beras pulut tu,

Kak Amie tak pernah buat bubur pulut hitam, tapi selalu makan di kg sebab kakak ipar selalu buat...

Mieza said...

@ nani...
jgn malas dik..senang je wat bubur ni..pastu post ke tg malim semangkuk boleh akk buat berbuka ptg ni..\

nani..kalau mak yg masak semua sedap..buat nasi goreng bodo pun sedap..kak mieza sentiasa suka kan masakan ibu..skg mak akk dah tua dan tk larat nak masak..jd kt umah ni akk je la jd chef hehehe

Mieza said...

@ kak amieku cayang
beras pulut tu kena rendam dulu biar dia kembang sikit..jadi masa merebus tak lah lama sangat..kalau tak direndam lama sgt masa yg diambil untuk rebus pulut sampai kembang..

bubur ni anak sulung mieza mmg suka sgt..jd mieza buat khas fullfilling her request ...nnt kak amie buat ya!

Mieza said...

@ kak diana..
akak kena buat..dan pastinya presentation kak diana nanti akan cantik giler..mieza jeles..kak diana pandai ambik gambar..nnt nak belajar dr akak lah teknik ambik gambor hehe..nnt kak diana masak ye..sedap kak :)

林磊 said...

2016-2-23 leilei
louis vuitton outlet stores
mcm handbags
christian louboutin outlet
michael kors outlet
michael kors outlet
ugg outlet
true religion jeans
ugg boots
michael kors handbags
polo ralph lauren
louis vuitton outlet
adidas wings
louis vuitton handbags
fitflops shoes
coach factory
toms outlet
canada goose outlet
ugg boots outlet
ugg boots
moncler jackets
gucci borse
oakey sunglasses wholesale
ugg boots australia
michael kors handbag
instyler max
timberland boots
polo ralph lauren
kate spade outlet
adidas gazelle
polo ralph lauren
pandora jewelry
gucci handbags
nike force 1
jordan 3 retro
burberry outlet
nike cortez shoes
montblanc pens
sac longchamp pliage
longchamp outlet
coach factory outlet online

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...