Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Tuesday, August 9, 2011

Bubur Kacang - dessert Iftar hari ke 7




Alhamdulillah..pejam celik pejam celik dah 9 hari kita berpuasa...kejap je kan..malam ni mieza nak tayang bubur kacang yang mieza masak hari ke-7 berpuasa iaitu hari Ahad lepas...tak sempat wehhh nak tayang terus malamnya..malam ni pun mieza nak wat tayangan je sebab anak yang kecik mieza Umar demam, tak sihat...sian dia..siang tadi bila mieza sampai je umah babysitter terdengar dia menagis dengan kuat yang amat dari luar rumah...terus mieza bergegas naik ke umah babysitter...rupa-rupanya 2 jari belah kanan Umar terkepit pintu almari...sian sangat dia sampai terkopek kulit nampak isi..jari dia dah la kecik lagi..dia baru 5 1/2 bulan..waaaa sedihnya hati mieza..masa tu babysitter nya tengah sapukan minyak gamat..terus mieza angkat dan peluk dia...risau juga takut patah jari anak laki kesayangan mieza..malam ni terus dia demam..asek merengek je...jadi mieza tak dapat nak post resepi...tengok gambar dulu ye...buat kawan-kawan yang tinggal komen insyaAllah esok pagi mieza akan balas komen dan buat BW ke umah kawan-kawan..

Please keep coming back tau...


Resumed @ 9.53 am

Selamat pagi semua...baru mieza ada can nak resume entry mieza yang tertunggak ni...ni pun kalau u all nak tau mieza menaip dalam kelas..student mieza tengah jawab soalan kuiz dan tutorial jadi mieza dok kat depam menaip..kebetulan hari ni hari ujian..

Menyebut kisah baby mieza Umar ni..alahai sian sangat kat dia..semalam jarinya yang luka tu mieza letak minyak gamat..then mieza tampal plaster..dia asyik kulum pula..mieza takut juga kalau-kalau plaster tertanggal kang dia tertelan dan lekat..jadi pula kisah lain pula anak laki kesayangan mieza ni...pastu mieza tanggalkan plaster..dia tenyeh mata terus minyak gamat masuk mata..apa lagi meraung la dia..jenuh mieza pujuk...last last mieza pakaikan dia sarung tangan..belah kanan je (sebab belah kanan yang luka) terus dia jadi Micheal Jackson...bila sampai je ke umah umi (bbsitter) pagi tadi dia menangis bila tengok umi sebab dia teringat kisah jarinya tersepit semalam..jenuh la pula mieza pujuk dia..alahai anakku..buat mama risau je nak tinggal pergi kerja..please get well soon..



BUBUR KACANG
Recipe & Source : Mieza @ WAWMC

Bahan-bahan
2 cawan kacang hijau - direndam 2-3 jam
200 gm pati santan
2 helai daun pandan - simpul
2 keping gula melaka - mieza guna gula melaka diameter 4 inci
1/2 sk garam
Gula secukup rasa - jika perlu
Air secukupnya - mengikut kepekatan kuah bubur yang dikehendaki

Cara-cara:

1. Rebus kacang hijau yang telah direndam dengan daun pandan, gula melaka, garam dan gula hingga gula cair dan kacang empuk dan kembang dan.

2. Masukkan santan dan tambah air juka perlu agar kuah tidak terlalu pekat. Tetapi jangan juga terlalu cair. Bubur kalau cair sangat tak sedap juga.

3. Masak hingga kuah mendidih. Jangan mendidih terlalu lama nanti santan pecah minyak. Rasakan lemak manisnya.

4. Boleh juga ditambah sagu di dalam bubur..tapi mieza tak letak sebab mieza suka bubur kacang kosong macam gini :)

3 comments:

Ucu Faridah said...

tak sanggup rasanye kalau tengok budak2 kena mcm tu...nak2 yg masih baby...mau meleleh air mata...
ucu doakan baby cepat sembuh dari deman...

Mieza said...

@ ucu..
terima kasih ucu cayang...mmg kesian..td nak antar umah bbsitter pun rasa tk sampai hati..tp tamau la pulak mieza EL sbb byk kerja...masa antar tadi dia nangis bila tgk umi (bbsitter) sebab dia masih gerun kisah tragis semalam...harap2 dia ok la kat umah umi dia tu..

nuwairani ismail said...

adus...terus terpegang jari sendiri..kalau kite yg dh tua mcm ni pon rasa sakit kalau jari terkoyak. inikan pulak baby 5 bulan...baby ummar kan kuat! mesti cepat sembuh tau!

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...