Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Thursday, July 28, 2011

Kerabu Sotong



Salam semua...aiseh mieza tak sempat nak menupdate blog la lately..2 hari demam kes makan durian dengan banyak on Monday..kesannya badan mieza sakit-sakit, kepala denyut-denyut dan tekak sakit sampai nak telan air pun sakit wehhh..tu la makan buah durian sampai tak hengat dunia ahakkksss...hubby tanya kalau masih ada buah duyan nak makan lagi tak..mieza jawab 'ehhhh mesti, mana leh tolak rezeki ahakkkks'...eden ni jenis yang tak reti nak makan duyan begitu aja..jadi eden kalau makan duyan mesti dengan pulut..emmmm sedapnyarrrr....tak terkata youuuuuuuuuuuu hihihi

Oleh sebab mieza demam, jadi mieza tak masak..tapi belek-belek album jumpa gambor kerabu sotong yang mieza belum post...jom layan gambar...resepinya beginiii...dulu dah post dah entry sebegeni..boleh tengok kat sini :)

Untuk kawan-kawan yang tinggalkan komen..insyaAllah petang sikit mieza balas komen..dan buat BW ke blog teman-teman juga...tunggu ya..mieza berkunjung nanti :)


KERABU SOTONG
Recipe & Source: Mieza @ WAWMC

300 gm sotong - cuci, potong dan dicelur 2 minit dan ditos.
5 batang kacang panjang/asparagus - dihiris pendek dan dicelur 2 minit, dan ditos.
1 bawang besar - dihiris
5 tangkai daun kesum - dihiris
5 batang daun ketumbar - dihiris
1 batang bunga kantan - dihiris
2 batang serai - dihiris
4 helai daun limau purut - dihiris
1 biji buah tomato - dipotong dadu
6-7 biji cili api - dihiris halus
sedikit kerisik
sedikit belacan
1/2 cawan santan
garam gula to taste
1/2 cawan kacang - digoreng dan ditumbuh pecah-pecah
limau nipis - diambil airnya

Cara-caranya:

1. Masukkan semua bahan yang dihiris, sotong, dan kacang panjang ke dalam mangkuk.

2. Tumbuk belacan hingga lumat. Kemudian gaulkan bersama kerisik dan santan.

3. Tuangkan ke dalam mangkuk yang berisi semua bahan-bahan tadi dan gaulkan rata-rata.

4. Masukkan garam, gula dan air limau nipis dan rasakan secukupnya. Taburkan kacang goreng tumbuk dan kerabu kini sedia untuk dimakan.



11 comments:

Amie said...

sampai demam2 pulak dah gara2 makan durian ye Mieza,

Kak Amie pun dulu pernah makan limau madu terlalu banyak ... tiba1 jalan hoyong-hayang, rupa2nya terlebih makan jadi mabuk!

sedapkan sotong kerabu tu.... tinggalkan Kak Amie sikit untuk lunch nanti ye...

Mas said...

kerabu tu klu ratah gitu pun sedappp kan....

Sue @ Nenie said...

Salam...Kak Mieza moga cepat sembuh..Wahhhh lamanya tak makan kerabu sotong ni....

nuwairani ismail said...

aiyakkkk! ini yg buat eden teringin nk buat kerabu jugak ni....nantikan kerabu saya! muahhahahah...

p/s : tula kak mieza makan doyan sorg2 tak bg pon kt kite. ce bg kat nani...konfem tak sakit2 dah sebab nani habeskan semuanya nanti! haha

suzane said...

demi cinta pada doyan....bestnya suzane tak dapat lagi makan doyan...anak2 tgh demam...sedapnya kerabu tu....mintak sikit..sotong memang sedap tapi ada pantang le...nanti asyik menggaru je....he he

Mieza said...

@ kak amie
itu lah dia kak..masa mkn tak hengat dunia..bila sakit tekak dan batuk baru lah nyesal..tp nak wat camna mmg suka banget dgn duyan..kalau wat wajik duyan laaaagiii besh! hheeehh

@ Mas
Ha ah mas..akak kan mkn nasi sikit je, mkn kabu tu yg byk..pastu sotong lak tu..mmg feveret seafood semua ahli keluarga selepas ketam...akk mmg gemar kerabu mas..cuma nak buat tu yg malas sbb byk bhn nk kena sedia..

Mieza said...

@ sue
TQ dear..ini hari sudah kerja tp tekak masih sakit dan batuk2..jd lecturer ni suara mmg aset penting huhuu

@ nani
ekau pun suka duyan ye dik..wallwaweiii awat tk ckp awal2 kalo tak leh akak postkan lempok duyan ke sana..kat sana tak byk duyan ke nani..alaaa sian dia..meh join akak makan pulut doyan heheheh

Mieza said...

@ suzane
kalu suka kerabu boleh la kita geng..suzan buat mieza mkn hihihi..suzan allergic dgn seafood ke/ Alaahai siannyer suzan sbb seafood ni mmg sedap tp ye lah kan kalo allergic kenalah berpantang huhuhu

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mieza...
ler demam ker adik akak sorg nie.. hari nie apa kbar? moga mieza cepat sembuh dan sihat2 hendaknya.. Amin..

akak pepagi dtg nie nampak kerabu sotong ler... memang terliur akak tgk.... mmg suka kalau bab2 kerabu nie... tapi buatnya jarang.. makan kena mama akak yg buat.. ehhehee

Anonymous said...

For newest information you have to visit the web and on internet
I found this web site as a best site for most recent updates.



my web-site; weight loss
My website - weight loss

风骚达哥 said...

20151204 junda
longchamp handbags
michael kors handbags
michael kors outlet
michael kors outlet
louis vuitton outlet
coach outlet
louis vuitton handbags
nike air max
timberland boots
nike blazers
air jordans
nike shoes
christian louboutin uk
juicy couture
michael kors outlet online
ghd hair straighteners
nike outlet store
air jordan 13
louis vuitton
ray ban
prada outlet
cheap uggs
mizuno running shoes
michael kors outlet
mont blanc pens
louis vuitton
michael kors
ed hardy uk
oakley vault
burberry outlet online
nike outlet
coach factory outlet
moncler jackets
moncler outlet
true religion outlet
pandora charms
coach factory outlet
ray ban
louis vuitton outlet
chaussure louboutin

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...