Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Tuesday, June 28, 2011

Ikan Pekasam Goreng - Betul-betul membuka selera!



Sapa suka ikan pekasam angkat tangan!!!! Leh la kita geng..aku kan kalau makan nasi putih dengan ikan pekasam goreng kan, siap bertambah tambah makannya..dietku serta merta lari..tapi first all nak mintak maaf lah, gambar ni tak lawo sebab ikan pekasam ni dah lama skit, bila goreng dia melekat kat kuali dan hancur..kurang jelas rupa ikannya kakakaka..nanti bila ambik gambar baru nanti kita tukar ye gambar ni...walaupun gambar ikan ni dah tak nampak ghuper ikan, tetap gak tempek kat sini sebab teringat-ingat lagi makan lunch tengahari tadi..rindunya kat ikan pekasam ni lebih-lebih lagi bila outstesen jauh dari umah..walaupun kat hotel ni (Residence Hotel, Uniten, Bangi) makanan sedap-sedap semuanya, ikan pekasam ni gak yang menjadi pojaan hati ku! Ini ler menu aku bersahur pagi-pagi di bulan puasa..lauk lain tak ndaknya tekak ni nelan pagi-pagi...yang tradisional ni gak yang dicari...anak yang tengah tu ngikut aku sebijik..asal goreng je ikan pekasam, dia akan masuk dapur dan tarik nafas panjang-panjang sambil kata "mama goreng apa ni,,syedappppnyerrrrr"


IKAN PEKASAM GORENG

by Mieza @ WAWMC

Bahan-bahan
2-3 ekor ikan pekasam - mahal juga ikan ni kan..selalu dijual RM5 utk 3 ekor yang kecik-kecik je..ye la ikan sepat @ anak talapia, besar mana la kan..
1 biji bawang besar - hiris
Hirisan lemon - boleh ganti dengan limau nipis atau limau kasturi
Beberapa biji cili api - potong serong
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara:

1. Goreng ikan pekasam hingga garing. Angkat dan ketepikan.

2. Dengan menggunakan minyak yang sama, goreng bawang dan cili api hingga garing. Angkat dan taburkan ke atas ikan pekasam yang telah digoreng.

3. Perahkan jus lemon ke atas ikan sebelum menghidang.

Perggghhhhh sedap sungguh..tekak kampung eden ni!


Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...