Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Tuesday, May 3, 2011

Valarai Paratel - Perggghhhh cakap Tamil gitu!

Pegaga lagi..aku kan penggemar sayur yang pahit-pahit i.e. pegaga, peria, sawi, to name a few. Ramai yang tak tahu pegaga boleh dibuat sayur selain dari makan begitu aja sebagai ulam. Lagi bagus kalau dimakan dengan akarnya sekali. Banyak khasiat pegaga ni especially untuk orang yang sakit gastrik dan untuk perempuan menyusu bagi tambah susu ibu. Hari ni sayur tak beli pun, main kutip je kat umah jiran. Umah dia banyak pegaga tapi dia tatau nak makan selain dari buat ulam. Jadi aku la tukang kutip. Leh kemas laman umah dia sekali. Jadi aku ucapkan terima kasih kepada jiran aku Kak Fauzan kerana telah sedekahkan aku sayur kegemaran aku ni.

Masakan ni dinamakan Valarai Paratel...nama dalam bahasa Tamil..saja je nak bagi gempak..padahal dalam bahasa Melayunya Pegaga Goreng ahakkkssss.






VALARAI PARATEL

Bahan-bahan:
Seikat daun pegaga
2 ulas bawang putih - ketuk kemudian hiris kasar
1 biji bawang besar - hiris
Segenggam ikan bilis
1/2 camt serbuk kunyit
1 biji lada kering- dibersihkan dan potong memanjang
1 biji cili merah - hiris serong
1 camb sos ikan
Minyak untuk menumis
Garam gula


Cara-caranya:


1.Bersihkan daun , batang dan akar pegaga. Kemudian rendam didalam air bercampur garam.Bilas sekali lagi.

2. Panaskan sedikit minyak dan tumis lada kering, bawang putih dan bawang besar hingga wangi. Tambahkan ikan bilis dan digoreng seketika hingga ikan bilis masak.

3. Kemudian masukkan daun pegaga,serbuk kunyit, cili merah dan sos ikan. Goreng sekejap sahaja . Rasakan msin manisnya. Sedia dimakan panas bersama nasi.

No comments:

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...