Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Wednesday, May 11, 2011

Spiral Scramble Egg - Italian breakfast in Tanjong Malim..

Hari ni terjaga lambat..lepas Adnin ke school aku layan selimut balik..dok dalam econ syok tarik selimut pagi-pagi nih...semalam pulak at 4++ am Umar menangis bagai nak rak coz papanya mengigau pukul burung terpukul Umar yang tido sebelahnya...tataulah papanya terpukul tang mana..risau eden takut Umar lebam or sakit dalaman...maklum lah Umar baru nak masuk 3 bulan usianya..tulang pun kecik lagi..papanya lagi lah risau..panic dia semalam..harap-harap hero mama ni ok..mata ni apa lagi mengantuk yang amat la..terlajak sampai pukul 8.45 baru bangun..tu pun sebab Umar nangis..hari ni lak si Umar ni nak diriba dan dipeluk je pagi ni..




Jadi hari ni tak leh masak yang remeh-remeh untuk bekpes..kena buat yang paling senang dan cepat...decided nak masak pasta je lah..buka pantry cuma ada macaroni, spageti dan spiral..ingat nak buat penne..emmm ganti je lah penne dengan spiral...



Resepi ni dapat semasa membaca majalah Sedap Bilangan 19..dia masak penne..tapi aku tak der penne..boleh aje diganti dengan mana-mana jenis pasta..no harm..nak masuk tekak kita juga kan...pastu ada la aku ganti dengan bahan-bahan lain mengikut apa yang ada dalam peti ais aku..resepi asal pakai daging burger..aku tukar kepada sosej ayam...dan aku tambah daun pudina...bagi rasa mint gitu..wawa makan banyak sangat!




SPIRAL SCRAMBLE EGG

Resepi : Majalah Sedap (19)
Sumber : [email protected]


Bahan-bahan:
3 biji telur
1 camt garam
1/2 camt serbuk buah pala
1/4 camt serbuk lada sulah
100 ml susu segar
4 camt Parmesan cheese
1/2 biji bawang besar - cincang
2 ulas bawang putih - cincang
1/4 biji capsicum - dadu
2 batang sosej ayam - hiris serong, aku pakai smoke chicken frankfurter brand tesco
100 gm spiral - rebus hingga empuk
2 camb mentega untuk menumis
3 tangkai daun pudina


Cara-caranya:

1. Pukul ringan telur, garam, serbuk lada sulah, dan serbuk buah pala. Masukkan susu dan dikacau rata. Masukkan parmesan cheese dan dikacau rata.

2. Panaskan kuali non stick. Cairkan mentega dan tumis bawang besar, bawang putih dan capsicum hingga garing. Masukkan sosej dan dimasak hingga sosej masak. Masukkan spiral. Kacau rata.

3. Tuangkan campuran telur. Kacau sesekali sehingga telur berbutir kasar seperti scramble egg. Jangan mengacau terlalu kerap supaya telur tetap berbutir dan tidak terlalu hancur.

4. Rasakan garam gula dan masukkan daun pudina. Kacau rata.

5. Angkat dan hidangkan bersama minuman kegemaran.


Sesekali bekpes gaya Italy apa salahnya kan..tukar selera..tak ler makan roti telur je heheheh

No comments:

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...