Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Friday, May 20, 2011

Puding Karamel Lapis Buih - a.k.a Puding Karamel Lapis Special



Mempersembahkan Puding Karamel Lapis Special yang dibuat sempena iftar posa ganti hari yang ke 3 dan sambutan yang begitu menggalakkan dari anak-anakku yang memang suka makan puding tu especially kakak Adnin...siap cakap "hmmmm syedapnya puding ni mama" heheheh mamannya pun kembang la idung..tp suami macam biasa puding yang bertelur dia kurang gemar sebab bau telur katanya walaupun aku dah letak sesudu besar vanilla essence..

Meh kita tengok keratan rentasnya...

Pandangan atas...




Pandangan tepi...




Pandangan sisi...




Pertama kali diperkenalkan oleh kak nor ganu aku terus terpikat dan bernekad nak buat juga..akhirnya semalam tertunailah hasrat..padahal ingredients dah lama beli..asek kuar masuk fridge je hahahaha

Meh kita tengok resepinya...


PUDING KARAMEL LAPIS SPECIAL

resipi : [email protected]
sumber : [email protected]



Bahan utk puding:
1 tin susu cair
1/4 tin air (tin susu cair)
5 sudu besar gula castor
4 biji telor gred A
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu besar serbuk coklat
1/2 sudu kecil coklat emulco

Bahan utk gula hangus:
6 sudu besar gula
2 sudu besar air panas

Bahagian utk puding buih:
1 paket serbuk agar-agar (12gm)
2 biji telur
500ml air
5 sudu besar gula
1 sudu teh esen vanila

chocolate rice secukupnya


Utk membuat gula hangus:
1. Masak gula dgn air dengan api sederhana hingga gula cair dan bahagian tepi gula menjadi perang/keemasan.

2. Kacau perlahan-lahan dan teruskan masak hingga gula bertukar menjadi perang/keemasan keseluruhannya.

3. Padamkan api dan tuang ke dalam kaserol/casserol (atau mangkuk tahan panas) utk membuat Puding Karamel Lapis.

Utk membuat puding karamel:
1. Panaskan air dalam periuk pengukus hingga mendidih.

2. Satukan susu, telur, gula dan esen vanila kedalam sebuah mangkuk. Kacau perlahan2 hingga sebati (jangan kacau terlalu kuat dan lama) dan tapiskan. Bahagi dua adunan. Satu bahagian hendaklah dimasukkan serbuk coklat dan coklat emulco. Kacau sebati dan tapis.

3. Masukkan aduan puding yg pertama (tanpa dimasukkan serbuk koko) ke dalam kaserol/casserole. Kukus lebih kurang 10 minit.

4. Keluarkan dari periuk pengukus dan tuangkan adunan puding yg dicampur dgn serbuk coklat secara perlahan-lahan.

5. Masukkan kembali ke dalam periuk pengukus dan kukus lagi selama 10 minit atau sehingga masak.

6. Keluarkan dari dari pengkukus dan biarkan sejuk.

7. Masukkan ke dalam peti ais agar puding betul-betul sejuk sebelum dituangkan adunan puding buih.


Utk membuat puding buih:

1. Masak agar-agar bersama air dan gula hingga mendidih. Bila dah mendidih masukkan esen vanila. Kacau sebati. Biarkan sebentar hingga adunan agar-agar menjadi suam.

2. Bila adunan agar-agar dah menjadi suam panas, pukul telur hingga betul-betul kembang dan gebu.

3. Tuangkan adunan agar-agar kedalam adunan telur dan kacau/pukul dengan mixer hingga sebati.

4.Keluarkan Puding Karamel Lapis dr peti ais dan cucuk-cucuk/gores-gores sket bahagian atas puding dgn garfu (supaya adunan puding buih melekat pd puding karamel bila dah sejuk nanti)

3. Tuangkan adunan puding buih ke atasnya. Sejukkan kembali dalam peti ais. Tabur dgn chocolate rice sebelum dihidangkan..


SELAMAT MENCUBA

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...