Main Module

Welcome to my cooking blog, a place where recipes are shared. Do not hesitate to leave comments and ideas as to how to improve my cooking. Enjoy blogwalking and please keep coming back for more updates

Adds

Calendar

Saturday, November 21, 2009

Asam Pedas Garoupa Head

Kebetulan visit pasar Tanjong Malim ternampak kepala Garoupa ni dijual at flat price, RM5 setiap satu..kecik ke besar ker kepala ikan tu semua dijual at RM5..tanpa fikir panjang mmmm terus beli 2 kepala...i ni memang suka kepala ikan..walaupun tau kepala ikan is not good for your brain...kebetulan bendi yang i tanam belakang umah dah berbuah...daun kesum dalam pasu pun segar at dat time (sekarang dah jadi hidup segan mati tamau heheheh)...hubby kalau tak sebab dia sakit gastrik memang dia suka hirup kuah asam pedas...slruuuppppppp...bunyi dia sedut kuah hahaha....tp sekarang dia sakit..kalu beli garoupa ke, siakap ker, kena kukus atau goreng jer..nak masak sweet sour ker, masak thai ker..3 rasa ker...memang tak leh...masa tu baru la rindu kan kenikmatan makan masa dulu-dulu..tk per lah sayang..kukus pun kukus la..nanti bila u dah sihat elok, kita buat kenduri dan makan sedap-sedap yer...sian my hubby...please get well very very soon...:(

Here's the recipe for my visitors...

ASAM PEDAS GAROUPA HEAD

2 ketul kepala ikan garoupa (nama melayu nye kerapu)
2 biji tomato buah
2 kuntum bunga kantan (dibelah 2)
Beberapa tangkai daun kesum
6-7 biji bendi
2 batang serai - diketuk
1 camt halba campur
Sedikit air asam jawa
Garam
Minyak utk menumis

Bahan kisar:
2-3 tangkai cili kering
2 biji cili merah
3 biji bawang merah
2 biji bawang putih
2 cm halia
1 cm kunyit
Belacan - sebesar ibu jari



Cara- caranya :

1. Panaskan minyak dalam periuk. Tumiskan halba campur dan kemudian dimasukkan bahab-bahan yang telah dikisar dan serai. Tumis hingga pecah minyak.

2. Tambah air asam jawa dan air untuk kuah. Didihkan.

3. Masukkan kepala ikan, biar sampai ikan masak. Kemudian masukkan daun kesum, bunga kantan, kacang bendi, tomato dan garam gula. Rasakan manis masin dan masamnya.

4. Siap untuk di hidang dengan nasi putih. Sedappnyerrrr...

No comments:

Don't forget to click the ad before u continue blogwalking..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...